Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 107

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 644

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 645

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 653
Flaskvattnets industri tar PR-grepp om konsumenterna
Annons
Annons
Aktuellt / Aktuellt / Flaskvattnets industri tar PR-grepp om konsumenterna

Flaskvattnets industri tar PR-grepp om konsumenterna

flaskvatten-520flaskvatten-340flaskvatten-160Flaskvattnets industri tar PR-grepp om konsumenterna

Att flaskvatten är en stor miljöhbov är välkänt vid det här laget, och det gör flaskvattenindustrin orolig. En kampanj för att få konsumenterna att åter köpa vatten på flaska har pågått sedan 2009, med goda resultat.

Att ta rent vatten och sälja det i miljöfarliga plastflaskor till ett dyrt pris är något som trots allt verkar löna sig. Under 2010 konsumerades över 2 miljarder liter i Storbrittanien - 33 liter per person vilket beräknas stiga till 40 liter år 2020. Förra året såldes i USA över 40 miljarder liter vatten i plastflaskor som krävde 17 miljoner tunnor olja att tillverka. Industrin i USA är värd 22 miljarder dollar om året och försäljningen ökar med 5,4 procent varje år.

Den starka ökningen sägs bero på en aggressiv marknadsföringskampanj av företag som kämpar för att stärka ett varumärke vars produkt blivit nedsvärtat av anklagelser om att vara onödig, slösig och miljöhotande. Natural Hydration Council (NHC) – en förening skapad av Storbrittaniens största flaskvattenföretag, har sedan 2009, då konsumtionen av flaskvatten minskats under flera år, arbetat hårt för att öka försäljningen.

Dryckesgiganter tar till ny taktik

För att undkomma argumenten som drar ner försäljningen har man en ny taktik. Istället för att mäta sig med kranvatten har NHC bytt måltavla - läskindustrin. Nu marknadsförs vatten på flaska som det hälsosamma, sockerfria, och miljövänliga alternativet. "För varje flaska vatten du druckit har du undvikit en flaska socker" och "flaskvatten är det billigaste, grönaste och mest hälsosamma drycken på hyllan", lyder argumenten.

Denna strategi tillåter flaskvattenindustrin att inta en plats i hälsotänket - och att ta en ställning för att vara ett grönare alternativ, trots att tre miljoner plastflaskor om dagen blir avfall bara i Storbritannien.

Källa: The Ecologist

Bild: SXC

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy