Annons
Annons
Aktuellt / Event / Ihärdiga entreprenörer bakom miljömässa

Ihärdiga entreprenörer bakom miljömässa

Anders-Hallstrom-340Ihärdiga entreprenörer bakom miljömässa

På fredag är det dags för Sveriges största ecomässa med över 100 utställare på plats i Münchenbryggeriet i Stockholm. Bakom ecomässan, EcoNow står entreprenörerna Anders Hallström och Daniel Söderberg. De har med envist arbete lyckats attrahera stora varumärken och vända EcoNow till succé. 

Anders-Hallstrom-160Namn: Anders Hallström
Ålder: 35
Bor: i Stockholm
Familj: 2 barn, sambo
Gör: projektledare Eco Now , delägare i PR och produktionsbolaget DNA
Aktuell med: miljömässan Eco Now

Daniel-Soderberg-160Namn: Daniel Söderberg
Ålder: 40 vårar
Familj: Sambo Olifen, 3 kaniner, 4 katter och 1 papegoja.
Bor: Älvsjö
Gör: förutom Eco Now, fotar, dömer innebandy, är kontaktperson, målar tavlor och jobbar för Hjärt-lungfonden

Hemsida: www.econow.se

Anders, hur fick ni iden till mässan EcoNow?
– Vi lanserade Eco Now 2009 som följd av att vi under flera år skapat events utifrån teman som vi initerade själva och som vi kände låg rätt i tiden. De senaste åren har vi jobbat med större events och är inne på att mässor är en utmanande plattform för oss.  Därför bestämde vi oss för en miljömässa.  Projektet blev snabbt mycket större än vi tänkt och nu är Eco Now ett eget bolag, där utställningarna/mässorna bara är en del av verksamheten.

När började ni jobba med projektet EcoNow?
– Eco Now förbereddes redan i slutet av 2007 och prospekteringarna gick väldigt bra. Vi fann projektet allt viktigare att jobba med. Men finanskrisen och en del olyckliga avhopp gjorde att det blev en kostsam lansering. Minst sagt.

Hur skiljer sig mässan i år från tidigare år?
– Vi har hunnit med att renodla den lite i år. Idén om att allt som innefattar miljö skall rymmas under EcoNows paraply kvarstår givetvis. Några tydligare teman utmärker sig i år; äkta smaker, hus& hem och framtid. Vi har också jobbat mycket med att lyfta fram aktörer som håller hög kvalitet och där det varit möjligt hög trendfaktor – just för att vi anser det viktigt att bryta vissa fördomar när det gäller detta.

"Sociala entreprenörer har blivit något fint idag"

Hur många aktörer medverkar?
– Det är över 100 företag medverkande i år, fördelade på cirka 70 montrar. Det är alltså ovanligt många samutställare i år. På modesidan har vi märken som Boomerang och Nudie Jeans, vilket är spännande. Föreningen Äkta Vara medverkar med en spännande monter, och Jegrelius visar upp ett projekt med ca 20 företag, där de skapat en hel avdelning på temat framtidens produkter där även Chalmers ingår. Sen är det premiär för nya nätverket ekokvarnen, och två nya miljöinriktade söktjänster på nätet.

Ni har varit ihärdiga och inte gett upp trots motgångar tidigare år, hur har ni lyckats vända från motvind till medvind?
– Vi la allt annat åt sidan och har bara jobbat med detta nu utan att ta ut lön. Vi har 15 års erfarenhet av events och projekt, och anser det en fördel att vi har så stora konaktnät som vi förhoppningsvis kan inspriera till att tänka mer grönt så det vara bara att ligga i. Det var inte projektet det var fel på, men lågkonjunktur och en rad olyckliga omsätnigheter gjorde att det blev extremt kostsamt. En mindre erfaren aktör hade nog blivit knäckt av att backa 4 års omsättningar år ett.

Hur har den gröna marknaden utvecklats sedan ni började med EcoNow?
– Det märks att det har blivit allt vikitgare för företag hur man profilerar sig i miljöfrågan. Miljöfrågan är viktig men blir allt mer komplex ju mer man lär sig.  "Vilka miljövänliga produkter passar just mig, eller mitt företag?" Det är sällan det finns en enda professor Baltasar lösning för allt, en viss produkt kan vara jättebra ur miljösynpunkt i ett läge och mindre bra under andra omständigheter – sådant kan egentligen bara klargöras under en mässa där man samlar information och produkterna för jämförelse på plats.

"En mindre erfaren aktör hade nog blivit knäckt"

Går det att arbeta kommersiellt med ett grönt koncept?
– Absolut. Sociala entreprenörer har blivit något fint i dag, till skillnad för 5-10 års sen. Att jobba för miljön är en del av det.  Framtidens enda hållbara lösning är väl dessutom detta om det nu är kommersialismens bana vi måste vidare på.

Vilka besökare hoppas ni kunna attrahera till EcoNow i år?
– Våra tidigare kunder hoppas vi att vi behåller och att fler från de miljöintresserade grupperna hittar till oss. Vi provar också några nya samarbeten med nätverk utan koppling till miljö, primärt olika köpstarka kundgrupper som vi hoppas kunna inspirera. Här har vi stora förhoppningar, då det ger en ny dimension till Eco Now, om vi konkret kan börja påverka viktiga kundgrupper till att tänka mer hållbart. Vi gör också en särskild satsning på Södermalm i och med att vi huserar på Münchenbryggeriet numera.

Ge oss ett smakprov på vad vi kan uppleva på plats i helgen.
– Inspirationsutällningen det hållbara badrummet där vi samlat marknadens bästa miljöval (för badrum) och även lottar ut merparten av produkterna (produkter värde över 25 000 kr). Dessutom en unik vinprovning med vinklubben tryffelsvinet (måste förbokas) som inte får missas och debatten om den gröna elbluffen med Alexandra Pascalidou som moderator. Den får verkligen inte missas (11:30 på fredag).

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy