Annons
Annons
Aktuellt / Event / Nätverk för kvinnliga företag med grön ide

Nätverk för kvinnliga företag med grön ide

Maud Olofsson Näringsminister med Annika Gillholm, Hildur.seMaud Olofsson Näringsminister med Annika Gillholm, Hildur.se

tverksmingel med kvinnliga företagare
Footsteps är ett nystartat nätverk för kvinnor med en grön affärsidé. Näringsministern gjorde som vi och tittade in på Footsteps presslunch.

Footsteps = Nytt kvinnligt nätverk för gröna företag

Idag har nätverket 12 aktiva företag

Alla är kvinnor

Samtliga har grönt tänk som en självklarhet i företaget

Ekologisk buffe mättade glada åhörareEkologisk buffé mättade glada åhörare

Charlotte Liljeblad från EkoguldCharlotte Liljeblad från Ekoguld är ensam om juste guld ser fram emot mer konkurrens på guld- marknaden

Ekologiska rosor är ny trend för vårens bröllopEcoBride visade exempel på ekologiska blommor till brudbuketten

Ekologiska träningskläder från Dandelion
Ekologiska träningskläder från Dandelion

Nätverket består av tolv företag som har två gemensamma nämnare: de är kvinnor och driver ett företag med en grön affärsidé. Vi besökte presslunchen i Kungsträdgården för att höra mer om varför Sverige behöver ett nätverk för gröna kvinnliga företagare.

Blossom tillsammans med Ecovinas Annika och Amina
Blossom tillsammans med Ecovinas Annika och Amina

Loa Brynjulfsdottir som är initiativtagare till nätverket, driver sedan 2008 en ekologisk nätbutik. Loa menar att fördelarna med nätverket är att bolla ideér och stötta varandra i  framgångar och motgångar. Det ger en speciell dynamik att jobba tillsammans med andra ensamföretagare. Större delen av de tolv bolagen producerar, importerar eller tillhandahåller tjänster för kvinnan och mamman.

Ecolocos vd Loa med näringsminister Moad Olofsson
Ecolocos vd Loa Brynjulfdottir med näringsminister Moad Olofsson

De tolv företagen som ingår i Footsteps är: EcoBride, Dandelion Sportswear, Bellio, Ekoguld, Ecoloco, Ecoviva, By Jezz, Kurtis, Hildur.se, nvey eco, Erica Laurell och Drottning Enar. Produkter som är representerade är bärsele för baby, barnkläder, middagstjänst, träningskläder, bröllopsrådgivning, make-up, smycken och mode. Nätverket har arbetat fram en gemensam värdegrund som alla tolv känner att de kan stå för.

Björn Bernhardsson och Anna Karin Strand Nilsson från Äkta Vara smakade på EcoVivas buffé
Björn Bernhardsson och Anna Karin Strand Nilsson från Äkta Vara smakade på EcoVivas buffé

Det är många andra gröna företagare som hört av sig till Footsteps efter att pressmeddelandet gått ut men att nätverket behöver sätta sig innan de kan fundera över att plocka in fler bolag. En anledning är att öppenhet mellan de nuvarande tolv är en viktig ingrediens i samarbetet. I framtiden välkomnas dock en aktörer med förhoppningsvis mer varierad kundbas.

Av: Edit Künstlicher

Årets mest inspirerande bloggar

Kommentarer (2)Add Comment
Kvinnor nätverkar männen gör affärer
Visserligen ett bra initiativ med ett nätverk men hur gagnar det kunden? Och hur gagnar det lönsamheten?
Det känns som det går inflation i alla nätverk. Känns så igår. Kanske för att de sociala medierna tagit över och alla nätverkar redan fast på nätet.
0
Skrivet av Sara Berg, mars 11, 2010
Magmar Naturprodukter.
Super,
Vill gärna vara med nästa gång.
0
Skrivet av Margaretha, mars 22, 2010

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy