Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 107

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 644

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 645

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 653
Sara Rönne tipsar om träningsglädje inför det nya året
Annons
Annons
Aktuellt / Veckans bloggare / Sara Rönne tipsar om träningsglädje inför det nya året

Sara Rönne tipsar om träningsglädje inför det nya året

sara-ronne-520sara-ronne-340Sara Rönne tipsar om träningsglädje inför det nya året

sara-ronne-160

Namn: Sara Rönne
Ålder: 30
Familj: Sambo
Bosatt: Kungsholmen, Stockholm
Gör: Medieanalytiker och rådgivare med fokus på digitala medier

Favorit på ekohyllan: I stort sett alla grönsaker och bär. När jag dricker mjölk så är det ett måste att den är ekologisk (det är synd att så få caféer använder sig av ekologisk mjölk i sitt kaffe).

Blogg: Träningsglädje.se

Två av tre kvinnor läser en blogg varje dag. I LivingGreens artikelserie får du möta personen bakom bloggen. Vi intervjuar både gröna och icke gröna. Gemensam nämnare är att de inspirerar, banar väg för nya ideer och utmanar läsarna i stort och smått.

Veckans bloggare Sara Rönne driver den framgångsrika bloggen Träningsglädje – en blogg som handlar om att bli starkare inifrån och ut. Bloggen är fylld med inspiration, glädje, tips och råd för ett glädjefyllt, hälsosamt liv och här delar hon med sig av sina bästa knep för att lyckas.

Sara har bloggat i snart sex år och bloggar för att det motiverar och inspirerar henne själv i träningen. Hon säger att det i början handlade om att följa sina egna resultat, men att det numera handlar om att vara en del av en rolig gemenskap – bloggandet gör henne glad.

På frågan om hon kan få bloggstress svarar hon att det händer väldigt sällan.
– Samtidigt som jag bloggar efter mottot att min blogg ska vara min bästa vän så har vi en avslappnad relation till varandra. Min blogg är så nischad och handlar om en liten del av mig så mitt liv går vidare även om inte bloggen uppdateras på en dag eller två.

Vad säger dina nära och kära om att du bloggar?
– De tycker att det är roligt! Morfar läser varje inlägg och varje kommentar och min sambo skriver också löparblogg.

"Träningsglädje handlar om kravlös träning, att inte känna press eller ångest utan träna för att det är roligt"

Har du träffat nya vänner via ditt bloggande som du inte skulle träffat annars?
– Ja, de flesta av mina nuvarande vänner är fantastiska människor jag träffat via bloggen. Bloggen har gett mig massor med kontakter och ingångar och i mitt CV är min blogg en viktig del och i mitt jobb som medieanalytiker och rådgivare är mitt bloggande meriterande.

Vad är träningsglädje för dig?
– För mig handlar det om kravlös träning, att inte känna press eller ångest utan träna för att det är roligt. Det tillåter mig att träna varierat, vilket är en nyckel till att vara frisk och skadefri. Den mesta träningsglädjen hittar jag i löpningen - allra helst i vacker miljö. Ett vinterlandskap eller en terrängstig till exempel.

"Se transporten till gymmet som träning"

Varför tränar du?
– För att vara hälsosam. När jag tränar hittar jag lösningar på problem jag grubblar på, jag tänker mer effektivt, känner mig mindre stressad och blir gladare och lugnare. Min träning har gett mig en bra självkänsla och ett bra självförtroende!

Vad tränar du helst?
– Löpning. Det är enkelt och effektivt och går att variera på många olika sätt. Lugna morgonpass, intervaller, långpass, fartlek, backpass...

Har du avgett något nyårslöfte i år?
– I år ska jag cykla mer! Mitt största träningsmål är att cykla CykelVättern (9 mil terräng) och jag vill även cykla många mil på min landsvägscykel. Dessutom ska jag göra årets tråkigaste dag (tisdagar) roliga. Jag har 51 roliga tisdagar att se fram emot det här året.

Vilket är ditt bästa tips när det gäller att komma igång med träningen nu efter nyår?
– Läs bloggar! Hitta några favoriter att följa och sug åt dig massor med inspiration. Gå ut lugnt så du inte blir sjuk och får bakslag.

sara-ronne-2-520

Vad prioriterar du när du handlar mat?
– Jag är sedan lång tid tillbaka noga med att göra så många ekologiska val jag kan. Det är inte enbart för miljöns skull utan främst min egen kropp genom de konsekvenser som alla gifter och tillsatser har på min kropp, immunsystem och hormonbalans. För inte så länge sedan hittade jag ledordet i min kost i ordet pure.

Att äta "rent" helt enkelt, både när det gäller tillsatser och ursprung. Jag vill minska min köttproduktion och istället äta mer fisk och skaldjur, jag vill hålla mitt kolhydratsintag lågt men med hög kvalitet genom grönsaker och äta mycket kokos (kokosfett och kokosmjölk till exempel), andra nötter, avokado och annat. Lite stenåldersaktigt alltså - men med koll på tillverkning och tillsatser.

"Det är svårt att resa miljösmart på ett hållbart sätt"

Vilken är din favorit i ekohyllan?
– I stort sett alla grönsaker och bär. När jag dricker mjölk så är det ett måste att den är ekologisk (det är synd att så få caféer använder sig av ekologisk mjölk i sitt kaffe).

Vad satsar du på i din vardag för att leva grönare?
– Jag konsumerar relativt lite materiella ting och lever gärna upplevelsebaserat istället.

Vilken är din största utmaning när det gäller att välja miljösmart?
– Resandet, helt klart. Det är svårt att resa miljösmart på ett hållbart sätt.

Vilket är ditt bästa gröna tips?
– Att inte ta bilen till gymmet: träna i din närhet istället - din löptur börjar direkt utanför ytterdörren. Se transporten till gymmet som träning.

Så kickstartar du din livsstilsförändring på ett sunt sätt – Saras tre bästa tips:

  1. Varje dag är den första dagen på resten av ditt liv - det är aldrig för sent för förändringar. Gör förändringen i små steg så går det enklare.
  2. Att förbättra sin hälsa behöver inte handla om att gå ner i vikt. Hälsa är så mycket mer. För mig är hur ofta och hur mycket jag skrattar ett mått på min hälsa. Att vara vältränad handlar inte om att vara smal - det handlar om att vara stark.
  3. När du tränar, gör det varierat. Utgå från pulshöjande pass som tränar ditt hjärta, stärkande träning där du jobbar många olika muskler och träningsformer där du utmanar din smidighet.

Av: Johanna Arogén
Bilder: Privata

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy