Annons
Annons

Rensningstips

Är bra på att rensa hemma samma sak som att få iväg prylarna? Ett hinder som jag tror att många har i sina rensningsprojekt är vad man sedan ska göra av prylarna som ska rensas ut. Ge bort till släkt och vänner, sälja, lämna till välgörenhet, återvinna eller slänga? Det är klart att det är bra om prylarna kan komma till användning hos någon annan, och kan det dessutom ge ett tillskott i kassan så är det också ett plus.

Själv brukar jag ganska ofta försöka sälja saker. Eftersom barnkläder och prylar kostar en del så är det toppen att kunna finansiera en del inköp med gammalt som blivit sålt. Tyvärr har det tänket lett till att vi har haft en flyttlåda i sovrummet i rätt många månader, fylld med prylar som jag rensat ut och som jag tänkt ska läggas ut på Tradera eller i bytesgruppen på Facebook. För mig representerar lådan ett misslyckande snarare än en lyckad utrensning, jag vill ju inte ha de stående ”på väg ut”, utan faktiskt få mer plats och mindre prylar!

Här kommer därför tre tips för att faktiskt få iväg prylarna:

1.Var realistisk när du funderar på om sakerna är säljbara, och även kring vad du kan få för dem. Rensar du för att få mer plats kanske det kan vara värt att sätta ett hyfsat lågt pris för att få prylen såld fort. Vissa saker kanske också är lika bra att lämna direkt till välgörenhet än att lägga ner tiden på att fota, sätta ut annons och packa paketet för försäljning. Tid är också pengar!

2. Hoppa över projekten! Tankar som att en pryl ska fixas till eller lagas innan försäljning, eller att du ska vänta på att en viss person ska ha tid att komma och kolla på en sak brukar enligt min erfarenhet sluta med att prylen bara ligger och tar plats i x antal veckor till. Vill du gärna ge bort den till en specifik person, ställ krav på att personen kommer inom en viss tidsram och gör dig av med prylen på annat sätt efter det.

3. Sätt en deadline för när annonserna ska ha kommit upp och ytterligare en deadline för när prylarna ska ha blivit sålda. Efter dessa deadlines så bör du göra dig av med prylarna ändå.

Ovanstående tips ska jag alltså själv också bli bättre på att ta till mig. En sak som jag har gjort nu är jag har satt deadline för min flyttlåda till nyår. Oavsett vad som hänt då så åker den ut!

 

Det här inlägget postades i städning och ordning. Bokmärk permalänken.

5 svar till Rensningstips

  1. Helena skriver:

    Bra påminnelse om att kassen under skrivbordet till tradera/blocket inte är någon alldeles lysande idé…

    • Jenny Brolin Jenny Brolin skriver:

      Nej, i teorin är det ju bra, men inte om det inte riktig slår igenom i praktiken.

  2. Emmi / Blauauge skriver:

    Jag är likadan…emellanåt får jag spelet på kassen som står i sovrummet och så travar jag iväg med rubbet till Erikshjälpen-containern runt hörnet!

    När det gäller Tradera har jag blivit mycket mer kräsen och säljer bara klädpaket numer, eller saker som är värda lite mer – orkar inte allt fix för nåt som är värt en tjuga.

    Det där med deadline var ett bra tips, det ska jag anamma!

    • Jenny Brolin Jenny Brolin skriver:

      Ja, det är så det kommer att sluta om jag inte får iväg det till deadline nu.

      Klädpaket var ju smart! Jag säljer i princip bara märkeskläder där nu för övrigt känns som att det inte är värt det.

  3. Birgitta skriver:

    Klokheter!!!