Återigen en intensiv dag.

Jag var på praktiken på förmiddagen och sedan på ett studiebesök på socialjouren på eftermiddagen. Det gäller att boka in sig på intressanta studiebesök nu när man fortfarande är student. :-) Det är intressant att se hur olika verksamheter fungerar.

Hur som helst; vädret i Stockholm idag var för jäkligt! Det var riktigt ruggigt ute och det både regnade och blåste.
Det hade dessutom läckt in massa regnvatten i mina skor och strumporna var dyblöta och kalla. På vägen hem frös jag och tänkte att ”jag bara ville hem och krypa ner under ett varmt täcke”. Men icke sa nicke. Tisdagar är lika med löpning med klubben! Det tog emot, det kan jag inte komma ifrån.
Jag tog motvilligt på mig löparkläderna. Att gå ut i kylan igen kändes allt annat än lockande.  När jag klev ut i trapphuset mötte jag en granne som sa ”Oj vad duktig du är, att du ska ut i det här vädret?!”  ”Ja, det är bara att bestämma sig och sedan bara göra det” svarade jag och kände att svaret lika mycket var riktat till mig själv som till honom.
Ibland måste man bestämma sig. Att inte springa i dag fanns ju inte på världskartan!Inte särskilt oväntat så blev passet dessutom jättetrevligt och roligt.
När vi körde fem kilometer snabbdistans så njöööt jag så av tillvaron. Jag hade ett härligt flyt och en bra känsla! Drygt 5 km med ett snitt på 4:11 /kilometer. Det var inte igår. Jag älskar verkligen att springa snabbdistans! Endorfinerna efteråt är SÅÅ beroendeframkallande!

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Annons

Strax efter Berlin marathon hade jag svårt att acceptera att det kanske inte skulle bli några fler lopp för mig i höst. Jag ville inte se tävlingssäsongen som ”över”. Jag letade lite smådesperat efter något lämpligt lopp. Samtidigt var kroppen i återhämtningsläge och veckorna har nu pinnat på. Desto kallare det nu blir…desto mer börjar acceptera läget. Acceptera att 2012, sakta men säkert, börjar lida mot sitt slut.

Det börjar bli dags att grundträna nu.  Samt fundera på hur jag vill att träningen ska bli nästa år. Vilka mål jag ska sikta mot samt vilka förutsättningar jag tänker att jag kommer att ha. Det är viktigt att sätta ribban på en nivå som både känns utmanade och realistisk. Ett mål kan också hjälpa en att behålla fokus och motivationen under det mörka vinterhalvåret. Jag börjar jag se framemot att grundträna och kommer att anmäla mig till ett par lopp redan nu. Med tanke på den löparhysteri som råder så gäller det anmäla sig i tid… Har ni några mål?

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Jag brukar ofta dra paralleller mellan min löpning och andra utmaningar i livet. Jag tänker till exempel att min satsning på löpning tränar upp mitt tålamod osv, just för att man måste ha tålamod när det gäller löpning och resultat.

Just nu tänker jag på utveckling, dvs att utvecklas som människa på olika plan.

För att utvecklas inom löpning och bli snabbare så har man många gånger läst och hört att det kräver att man tränar hårt ibland.

 

Kör man alltid samma gamla runda, i samma vanliga tempo, så vänjer  kroppen sig vid just det som den utsätts för och utvecklingen klingar efter en tid av.

Lösningen på detta är att man kontinuerligt måste utsätta sig för löpning i högt tempo, det kan man göra genom att exempelvis kuta intervaller. På detta vis utmanar man kroppen och den blir starkare. Detta innebär dock inte att man ska byta ut alla veckans pass till hårda pass. Fortfarande så behöver man de lugnare passen för att kunna återhämta sig och för att samla krafter tills nästa kraftansträngning. Det som jag funderar på är att precis samma sak gäller ju livet i övrigt. För att utvecklas som människa så måste vi ibland utsätta oss för det som känns svårt, skrämmande eller tufft. Lever vi bara kvar i det som känns tryggt,lugnt och säkert så når vi inte vår fulla potential. Samtidigt så behöver vi fortfarande det trygga och lugna att luta oss tillbaka på, precis som vi behöver de lugnare passen. Så för att utvecklas så måste vi alltså våga ta oss ur vår trygghets-zon ibland. Ni har säkert minnen i livet då ni har utsatt er för saker som har känts svåra eller läskiga men som ni ändå har genomfört. Efteråt så har ni tänkt ”det var väl inte så farligt” ”jag klarade det bättre än jag trott”… …och det finns en tillfredsställelse i det!

Hur glad och nöjd blir man inte över sig själv när man klarat av något som från början har känts svårt? Det är väldigt bra för självkänslan att våga och inte bara snegla avundsjukt på andra som vågar! Man går starkare ur det tuffa och man är en erfarenhet rikare. Så våga utmana er själva lite oftare, man kan mer än man tror, det vill säga intervalla mera! Både på löparbanan och i livet! :)

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Ikväll så var det återigen dags att springa med klubben. Det är verkligen roligt att springa med andra! Så beslutet att gå med i en löparklubb har varit toppen för min del.

När jag ser folk som som står och gnetar på bandet på gymmet stirrandes rakt fram på just ingenting så tänker jag ibland på ”vad de missar”.

Ibland när jag hör folk säga att ”löpning är tråkigt” så tänker jag ofta i smyg, för mig själv, att ”…kanske gör du det tråkigt?” eller så står du inte ut med den tuffa”invänjningsfasen”som de flesta tvingas ”genomlida” innan man blir en rutinerad löpare som kan börja njuta av passen.

Jag ogillar verkligen löp-band inomhus. Allt är så mycket bättre ute. När du springer utomhus så utmanar bland annat underlaget kroppen lite extra, både konditionsmässigt och muskelärt. Man kan även passa på att njuta av vacker natur och om man springer med andra; få en social och trevlig runda, så som jag fick i kväll. =)

Att springa med andra är i allafall riktigt motiverande tycker jag! Jag sitter just nu i soffan, nytränad, nyduschad, mätt, belåten och endorfinhög; en härlig kombo må jag säga!

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Hej på er! Måndag igen!?

Jag tycker att veckorna den här hösten har gått riktigt fort. Jag har flera extra intensiva veckor bakom mig. Jag pluggar just nu min sista termin till att bli socionom och utför nu under hösten min praktik på socialtjänsten. Det tar på krafterna och kan nog liknas med ” att vara ny på jobbet”.

Jag har varit rätt slut vissa dagar när jag har suttit på bussen  på väg hem. Så där pigg och fräsch som jag kände mig efter semestern känns väääldigt avlägset just nu :) . Förutom att vara på praktiken så ska ju även in, det ska storhandlas, tvättas och städas. Man ska hinna umgås med sina vänner och pojkvän. Rasta och mysa med hundarna. Läsa intressanta böcker, rida hästarna, planera inför framtiden,  träna, osv. osv.

Jag klagar inte! Flera av de ovanstående aktiviteterna är ju sådant som jag gillar. Vad jag vill komma till är att det inte är så underligt att man känner sig lite stressad och trött emellanåt. Jag tror att många känner så trots att man trivs med tillvaron.

Efter en stressig dag kan jag nästan känna hur det kryper kroppen när jag är på väg hem och ibland så får jag  så klart lust att ställa in spinningpasset eller skita i att springa…trots att jag gillar att träna så mycket. MEN…

Jag vet att det är en urusel lösning.

Att träna är det bästa sättet att hålla stressnivåerna nere.  Under träning minskas de och efteråt blir man ofta avslappnad och lugn. Har jag känt sig stressad så känns det nästan alltid bättre efter att jag har tränat.  Eftersom jag vet det så väljer jag nästan aldrig bort träningen. Jag tar hellre bort tv-tittandet eller slösurfandet! Ikväll körde jag puls-spinning och nu efter känner jag hur serotonin (kroppens egna må bra-hormon) härjar fritt!  Det är så det ska vara:) Alla borde unna sig att träna!

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Annons

Heeeeje!! Hoppas att ni alla har haft en fin lördag! 07:30 gick jag själv upp imorse. Snörade på mig skorna och gav mig ut i ett regnigt Sthlm.

Det enda sättet för mig att få till ett löp-pass en dag som denna var genom att stiga upp tidigt. Jag gillar ju dessutom att springa på morgonen, jag tycker att det är ett grymt sätt att starta dagen på!
Jag tycker dock alltid att det tar emot lite först, precis när jag vaknar men när jag väl är  uppe”på löparbenen” så känns det oftast bra. Har man dessutom bestämt träff med en kompis, som man ska möta upp och springa tillsammans med, ja då känns det sÃklart ännu roligare allting. Jag mötte upp Minna. Vi sprang totalt 18 km. Delvis i ursvik. Att springa på mjuka skogstigar är något särskilt. Jag upplever att jag får energi av naturen. Blir pigg och glad! Efter 18 km så var jag återigen hemma. Jag åt då god frukost i form av naturell sojayogurt. En detoxig frukost!

En detoxig lunch och sedan ett inspirerande möte inne i stan har jag också fått till!

Vilken toppenlördag va??

Och inte blir det sämre! Nu ska jag nämligen hem och  ikväll blir det myskväll de Lux! Sofia en av mina bästa tjejkompisar kommer över snart och sover även över här i natt. SÅ MYSIGT!!! Det var ett tag sedan som vi sov över hos varann men av erfarenhet så vet jag att det kommer att snicksnackas tills vi blir så trötta att vi slumrar till! :)

 

En detoxig lunch och sedan ett inspirerande möte i stan har jag också fått till.

Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentar

Idag var/är det dag nr två av detoxen.  Jag började dagen med en 12-kilmeters löparrunda klockan 06:00 i morse. Jag sprang tillsammans med min kompis Minna. Det var minst sagt en härlig start. Hon passar på att köra detox nu samtidigt så det var en peppande att springa och snacka där på morgonkvisten.

Jag gick halvdag på praktiken och slutade därför redan vid lunch. På väg hem hade jag värdens huvudvärk och var super trött. Bara tanken på en soja-latte där och då… Jag undrar faktiskt varför jag har känt mig så trött de senaste veckorna. Jag antar att det är någon kombination av ”praktikfokus”, höst och dålig sömn som spökar. Just därför tänker jag att den här detoxen är så läglig. Det är ju så tråkigt att vara trött! Jag kände att jag var tvungen att tillåta mig själv att vila hela dagen. Ofta så vill jag få ut massor av mina halva  dagar men idag kändes det viktigt att lyssna på kroppens signaler.

Jag kom hem. Gick och la mig vid 13:30. Satte iphonen på ljudlös. … och somnade med hundarna vid min sida. Nu snackar vi inte någon liten, smidig powernap ;-) Strax efter klockan 16 slog jag upp ögonen igen. Över 2,5 timmars sömn. Jag känner nu att det var precis vad jag behövde och jag tänkte ”Yes” när jag insåg hur länge som jag faktiskt hade sovit.

Jag önskar att jag nu kunde lägga upp massa fräscha bilder på raw-food-mat gjord utav spännande recept. Än så länge så har min detox-mat dock inte varit särskilt spännande! ;-) Samtidigt så tycker jag att det finns en poäng med det, dvs att markera att det inte behöver vara krångligt att äta enbart  raw food. Det går att snabbt slänga ihop jättegod detox-måltid med lite av varje Det svåra under detox  kan vara att varje dag få i sig tillräckligt  med protein. För min del så är det dock inte så svårt eftersom min detox tillåter både ägg, fisk och fågel. Till helgen har jag dock storslagna måltidsplaner ;-) Då ska jag avancera!….typ…;-)

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

I morgon är det alltså dags.

-bye-bye älskade kaffe! ( det är helt klart det som jag bävar mest inför)

I morgon så ser detoxrecepten för övrigt inte så jättespännande ut.  Jag kommer att äta samma sallad till både lunch och middag och båda är nu färdiga och klara i två matlådor. Anledningen till att det inte blir mer avancerat än så är att jag inte hinner laga någon middag i morgon. Efter praktiken är det raka vägen till stallet som gäller.

Så då är tanken att jag har med mig matlåda nummer 2 och käkar den på vägen. Bra va?!

Jag tänkte även ”mellanmål” vid 10 och vid 15-snåret och så ska jag dricka mycket te och vatten. Det känns grymt strukturerat! Det, i sig, känns lite annorlunda! :)

Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentar

Nu har jag bestämt mig, jag ska köra en detox i 10 dagar. Jag flaggade lite för ide´n häromdagen och det är faktiskt ett par stycken som har hört av sig och som vill köra samtidigt! Så roligt! En detoxperiod innebär att man genom en speciell kost kan ”rena kroppen från skräp”, vilket genererar i att man sedan kommer ut på andra sidan fräschare och snyggare än någonsin. Yeeeeeey! ;-) Det sägs även att man blir piggare, sover bättre och får finare lyster. Så klart att vi ska köra, eller hur?!

Kosten: En detoxdiet handlar alltså om att ”utesluta gifter” genom att äta en väldigt utrensande kost bestående av mycket färska grönsaker och frukt.

Detta ska jag äta Vissa äter helt vegetarisk i samband med detox. Jag väljer att äta ganska mycket ägg samt fisk och kyckling i måttliga mängder. I övrigt är det mycket grönsaker, bär och frukt som gäller. Gärna ekologiskt

Detta ska jag inte äta: Gluten Laktos (ingen mjölk eller yogurt) Smör Kött Havre/Råg/Dinkel/Korn Processad mat Härdade fetter Alkohol Kaffe Svart te Salt Socker Vete

Detta kan jag äta lite av.
Quinoa Råris Linser Bönor Chèvreost Fetaost Soja- eller getmjölksyoghurt Naturella nötter och frön

Mellis kan bestå av: Färskpressad juice, frukt, en smoothie, nötter eller ett ägg.

Viktigt att tänka på;

1. Tanken är inte att man under den här perioden ska gå runt och vara hungrig. Jag ska äta tre måltider per dag och minst två mellanmål.

2. Jag börja ta med egna matlådor och se till att jag har mellanmål med mig. Då vet man att man får det man vill ha.

3. Jag ska se till att få i mig tillräckligt med vatten

Belöning: Under detoxperioden kommer jag samtidigt passa på att ta hand om mig själv lite extra på olika sätt. Jag funderar även på att unna mig något särskilt, kanske en ansiktsbehandling, någon ny skönhetsprodukt eller något särskilt klädesplagg. Lägligt nog får man ju studiestålarna under detox-perioden!;-)

Utmaning: Jag tror faktiskt att jag kommer att ha svårast med att vara utan kaffe. Jag är en sann kaffeälskare som ofta har en kopp vid min sida eller i min hand. Jag vill egentligen  enbart dricka kaffe som ett njutningsmedel men ibland upplever jag det som ett drivmedel. Det vet jag, för att jag har kommit på mig själv med att i bland dricka äckligt kaffe ”bara för att det är kaffe.” Jag kommer inte att gå efter något strikt måltidsprogram. Jag vet vilka råvaror som jag ska hålla mig till nu och det finns många härliga recept på nätet.

Jag tänker dock alltid starta dagen med ett stort glas varmt vatten med pressad citron och riven färsk ingefära i. Givetvis kommer jag att blogga om min detoxperiod och försöka svara på frågor! Jag hoppas att jag får många med mig, då kan vi ju tipsa varann med recept!! :) På onsdag, då kör vi!

Publicerat i Lina Flemström, Okategoriserade | Etiketter | 2 kommentar

Halloj kära vänner! :)
Idag så fick man inte sova vidare länge, städ-dag med föreningen i huset hela morgon/förmiddagen!
När jag stor där och krattade så kände jag mig bara så matt i hela kroppen.
Jag tänkte då att det nog snarare är jag och min kropp som behöver en höststädning.
Jag blev helt enkelt sugen på att köra någon slags detoxperiod.
Nu när jag väl har tänkt tanken. så känns det bara mer och mer lockande.
Efter Berlin-marathon så känner jag för ett ”uppsving”. Jag har känt mig lite ur form. Jag känner för att dra ner på kaffe-konsumptionen och bara äta ren och fräsch detox-mat under en period!

Nu ska jag fundera lite till på hur länge och hur detox-perioden ska gå till! När jag har en plan så låter jag er veta, kanske är det rent av någon som är sugen på att hänga på?
Eller någon som har ett och annat tips?

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd