Du kanske vill detoxa men tycker det känns motigt och jobbigt när du arbetar?

Gör då en light detox i 40 dagar!

Detox 40 dagar.

Många mår dåligt av att deras kroppssystem är överbelastat vilket försämrar kroppens naturliga utrensnings och läkningsförmåga. Det blir som att släpa runt på en massa bråte.


Syftet med en detox är att på kort tid effektivt rensa kroppen från skräp och återfå det naturliga energiflödet så att du kan må och fungera bättre. I alla tider har människor gjort olika reningskurer för hälsans skull.
Äter du mycket skräpmat såsom socker och vitt mjöl bäddar det för överväxt av jäst svampar. Svamparna producerar en mängd ämnen som belastar kroppen, gör att vi kan bli stressade och få en kropp som blir lättare infekterad. Magen/tarmen är ett kraftcentrum där vi hämtar näring och energi.

 

Uteslut socker, vitt mjöl, pasta och alkohol .
Dra ner på kaffe och svart te. Om möjligt ta bort det helt och håll.

 

Ät regelbundet.
Ät tre mål om dagen samt två mellanmål.
Tugga ordentligt när du äter annars går matsmälningsenzymerna till matens yttre lager och resten hamnar i tjocktarmen där den orsakar obehagliga jäsningsprocesser.
Ät i lugn och ro, vid stress så blir näringsupptaget sämre.
Ät sakta, fyll magen endast 80%. Sluta äta innan du är proppmätt.
Försök sova åtta timmar per natt. God sömn främjar både din kropp, sinne och tarmens funktion.

 

Ät fullkornsprodukter, råris istället för vitt ris, bönor, rotfrukter, grönsaker av alla de slag, nötter, frukt, tofu, kallpressad olivolja, smör, rapsolja, kokosolja.

 

I morgon får du ett kort yogaprogram som du kan göra varje dag i 40 dagar tillsammans med matdetoxen. ;-)

Lycka till!


Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Annons

Går igenom min Detoxyoga kurs jag ska ha och inser att jag inte riktigt har levt som jag lär de senaste dagarna. När mycket händer omkring mig och jag inte är riktigt nöjd då äter jag. Jag kan till exempel trycka i mig många Finn Crisp med smör på eller gå och köpa smågodis. Jag köper inte mycket men ändå…de innehåller massor av kemikalier och ändå trycker jag i mig! Jag som är yogi och allt borde rimligtvis veta bättre!!! ;-)

Läste på Bitten Jonssons hemsida vad socker kan göra med kroppen och det är ingen roligt läsning. Man borde bli avskräckt för all framtid!

http://www.bittensaddiction.com/beroenden/beroende.html

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Nya numret av Göran Bolls nättidning om Yoga finns att hämta på nätet. Den kommer ut åtta gånger om året och tar upp vad som händer inom medicinsk yoga.

 

http://www.medicinskyoga.se/?visa=nmy

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Jag blir glad när det kommer studier som visar att yoga är effektivt för olika åkommor. Häromdagen skrev Expressen om yoga och ryggbesvär:

Yoga ryggen frisk och slipp dina sjukdagar

Ryggvärk drabbar de flesta svenskar någon gång i livet och är en vanlig orsak till sjukfrånvaro.

Yoga är ett effektivt sätt att få bukt med kroniska eller ­återkommande ryggsmärtor.

Nu visar en ny studie att yoga dessutom minskar antalet sjukdagar och är kostnadseffektivt för vården.

- Det kommer mer och mer forskning som visar att yoga är effektivt, säger Irene Jensen, professor på Karolinska institutet.

Ryggont ligger på tio-i-topp listan över de sjuk­domarna vi har störst problem med. Alla svenskar har problem med rygg och nacke någon gång. Mellan 10 och 15 procent får så stora besvär att de måste sjukskriva sig.

- Och det blir många, 450 000 personer i den arbetsföra befolkningen. Ett stort problem både för individen och samhället, säger Irene Jensen, professor vid institutet för miljömedicin på Karolinska institutet.

Tidigare forskning har visat att yoga både minskar smärta och förbättrar funktionen vid ryggvärk.

Effektivt mot ryggsmärta

En ny brittisk studie, publicerad i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften Spine, visar att yoga är effektivt mot kronisk eller återkommande ryggsmärta.

- Yoga är en kostnadseffektiv behandling vid kronisk eller återkommande ryggvärk, säger forskningsledaren, professor David Torgerson, i en kommentar.

Även svenska studier har visat på positiva effekter, exempelvis en pilotstudie från Karolinska institutet.

- Yoga minskade rygg­smärtan, de sov bättre och fick bättre allmänt välbefinnande, säger Irene Jensen.

KI:s pilotstudie var så lovande att de nu arbetar med en större studie, där yoga jämförs med styrketräning respektive ryggråd från vård­personal. 160 svenskar med rygg­smärta deltar.

”Minskar smärtan”

En av de viktigaste orsakerna till kronisk ryggsmärta är psykiska faktorer – som stresskänslighet och hur man hanterar sin smärta.

- Vi vet att yoga, precis som annan fysisk träning, har effekt på det fysiska väl­befinnandet och minskar smärtan. Vår hypotes är att man får ytterligare en effekt av yogan, att man även förbättrar sig mentalt, som att hantera stress och smärta bättre.

FOTNOT Läs mer om den brittiska yogastudien här: yogatrial.co.uk och den svenska här: www.kirys.se.

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Har du möjlighet gå på Guru Rattanas workshop på Stockholms Kundaliniyogacenter 27-28 oktober så gör det, hon är fantastisk!

Låt dig inspireras av denna enormt erfarna yogini som följt Yogi Bhajan under närmare 40 års tid och hängivet förmedlar kundaliniyogan världen över. Ett unikt tillfälle att träffa denna kundaliniyogans grand old lady personligen och uppleva magin i hennes undervisning fylld av kärlek, visdom och healing närvaro.

http://www.kundaliniyogacenter.se/index.cfm/id/1314/

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Annons

… fick jag denna vackra blombukett av den man jag älskar. Underbart!!!

Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentar

Jag har gått en del kurser i personlig utveckling och många av dem har varit inspirerande och bra men det har varit mest verbalt, inte några handfasta tips hur jag gör för att må bra eller bättre när kursen är slut. Suget efter att förstå mig själv och varför jag är den jag är och hur jag kan utveckla mig mentalt och emotionellt har varit starkt. Det var först när jag fann Kundaliniyogan som jag hittade det jag sökte. Det var helt rätt! Jag har en teknik som jag känner för mig framåt. Någon sa:”Do your practice and all will come to you.” Håller jag mig på mattan ;-) , bokstavligt talat, varje morgon och gör min yoga så blir livet enklare. Kanske det delvis har med åldern att göra också…men Kundaliniyogan har gjort mig gladare med mer tålamod och förtröstan.

 

Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentar

Jag vill rekommendera boken ”Vart du än går är du där” av Jon Kabat-Zinn. Den är bra om man funderar på vad meditation, mindfulness och medveten närvaro är. Det är fullkomligt härligt när livet känns lite enklare, ljusare och man inte oroar så mycket för än det ena eller andra… Jag är den första att skriva under på att mitt dagliga utövande av yoga och meditation verkligen gör något med mig. Det slår mig nästan dagligen att det är fantastiskt att det kan göra skillnad i välmående med en sån enkel teknik! ;-)

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Ordet yoga betyder förening av kropp, sinne och själ och är sprunget ur ordet jugit som är sanskrit.  Yoga kommer ursprungligen från Indien där den utvecklades för många tusen år sen och spreds därefter över resten av världen under 1900-talet. Framför allt från 1960-talet och framåt.  Det är en fantastisk teknik för fysisk, mental och andlig träning. De tekniker man använder sig av är kroppställningar, andning och meditation.

De yogaövningarna  man gör utvecklar din fysiska smidighet och skapar mental avspänning. Andningen  är den röda tråden i yogan som vi arbetar med hela tiden. Enligt den yogiska filosofin förkroppsligar andningen människans livskraft. Hos de flesta människor är andningen en omedveten funktion. Den kan dock ändras medvetet genom användning av olika andningstekniker, vilket i sin tur även påverkar välbefinnandet. Andningen är också en direkt avspegling av olika känslomässiga tillstånd. Är vi uppjagade andas vi snabbt och ytligt. Är vi lugna andas vi djupare, lugnare andetag.

Därför möjliggör en medveten förändring av andningen hur vi mår och kan skapa fysisk, mental och emotionell harmoni inom oss. Andningen är ett unikt sätt att direkt kunna påverka sinnet och kroppens undermedvetna processer.

Yogaträningen påverkar kroppen och dess inre organ på många olika sätt. Den ger smidighet, uthållig muskulatur, påverkar matsmältningen och hormonbalansen, ger ett starkare mer uthålligt nervsystem, balanserar höger och vänster hjärnhalva mot varandra och förbättrar dina sömnvanor – för att bara nämna några.

Jag känner att jag får både fysiskt och mentala effekter av min yogaträning. men det ursprungliga syftet med all form av traditionell yogaträning är dock ett annat. Yoga handlar i grunden om medvetenhet. Det viktigaste med yogaträningen är att lära sig att lyssna inåt, in i kropp och in i sinnet. Det handlar om att bygga upp en medvetenhet om kroppen, dess spänningar och beteendemönster och att göra dig som människa fullständigt medveten och uppnå din fulla potential. Yoga är, enkelt uttryckt, en teknik för att uppnå fullständig medvetenhet.

Dear Yogiji, what can I do to become one with my soul? Realize it every day. Spend somtime with your own soul. See what it does for you. (från 3HO.com)

En bra början på  din dag är att börja med att ta djupa andetag. Gör såhär:

Ligg kvar i sängen några minuter. Börja med att lägga en hand på magen under naveln. Andas långt ner i buken så att du känner att handen åker upp mot taket.  Fyll på i mellangärdet och vidare upp i bröstkorgen så den expanderar. Håll andan inne tills det inte känns bekvämt längre. Andas sedan ut så att bröstkorgen sjunker därefter mellangärdet och sen sist buken. Håll andan ute tills det inte är bekvämt längre och så börjar du om. Andas ut och in genom näsan och känn hur skönt det är. Gör din andning medvetet, blunda gärna!

 

 

 

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd

Hoppas din sommar varit fin och att du har kunnat njuta!

Nu kommer snart hösten och allt drar igång med barnens skolor, jobb och aktiviteter och livet snurrar på fort. Ge dig själv andrum, tid för anden. Ett bra sätt att få tid för anden är att yoga och meditera.

När jag yogar påverkas hela jag. Fysiskt, mentalt och emotionellt. Min kropp blir smidigare, livet känns lite lättare, jag blir gladare och jag orkar mer!

Passa på och testa nu när kurstarterna börjar.  De flesta yogakurser börjar med prova på dagar nästa vecka, vecka 35!

Här får du några bra tips på yogaställen som har medicinsk yoga och kundaliniyoga:

Stockholm:

http://www.yogabolaget.se/

http://www.kundaliniyogacenter.se/

http://www.buddhaspa.se/

http://www.medicinskyoga.se/

http://www.yoganu.nu/

Västerås:

http://www.shantiyoga.se/

Lidköping:

http://aromariket.se/

Nyköping/Oxelösund:

http://www.amrit.se/yoga.html

Umeå:

http://www.norrlandskundaliniyoga.se/

 

 

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Kommentering avstängd