Annons
Annons

Träna magen när du varit gravid

När jag väntade mitt första barn gick jag upp cirka 11 kg allt som allt. Han vägde över fyra av dom, och inom en månad efter förlossningen var magen tillbaka som vanligt igen. Jag tänkte överhuvudtaget inte på att träna eller äta på något speciellt sätt, utan gav amningen cred för att magen blev platt.

Magen som aldrig slutade växa...

När jag väntade barn nummer två gick jag upp 11 kg den första månaden. Det blev nästan 30 kg allt som allt och en månad efter att J föddes hade jag fortfarande mina mammabyxor varje dag. Magen var kvar, musklerna var delade och ingenting av detta blev bättre av att jag ammade. Det var då jag insåg att både träning och kost behövde justeras för att få tillbaka min kropp i någorlunda form igen. Jag gav mig tre månader ledigt, mös med bebisen i soffan och åt både bullar och annat jag var sugen på när helst jag ville. Sen körde jag igång! Efter en magcoachning med supertränaren Olga Rönnberg och åtskilliga Mamma Bootcamp pass var jag på väg mot formen igen, och när jag nu fortsätter på egen hand är det träningsbloggare som inspirerar mig!

 

Dagen före bebis - magmusklerna satt väl i ryggen ungefär:-)) Jag sätter mitt hopp till plankan!

 

Vad lärde jag mig då om att träna magmusklerna efter en graviditet? Jo, t ex detta:

1) Gör inte crunches. Aldrig mer. Det är plankan som gäller från och med nu. Plankan i alla möjliga varianter och svårighetsgrader. Gör den till din bästa vän, för vill du träna upp din core och få magen till något annat än en kul, gungande leksak för bebisen att peta in fingret i, då kommer du och plankan att hänga ihop några timmar av ditt liv!

2) Starta inifrån och ut med andningsövningar, knipövningar och styrketräningsövningar med fria vikter  för att träna upp maglåset.

3) Lyssna på dig själv och din egen kropp, men var inte rädd för lite mjölksyra! Läs på och lär dig så mycket som möjligt och titta gärna på detta klippet, där personliga tränaren Lovisa berättar just varför man inte ska göra situps efter graviditet.

Det här inlägget postades i bebis, blogg, bra att veta, hälsa, inspiration, kunskap. Bokmärk permalänken.

5 svar till Träna magen när du varit gravid

  1. Lo skriver:

    Hejsan! Blir liksom du inspirerad och peppad av andra som rör på sig =) Var ute i spåret i går för första gången efter en lite för slapp vinter. Det var tungt, men åh så skönt att vara igång igen!!! Jag gillar också plankan, hittade fram till den för några år sedan.
    Allt Gott!
    Lo

  2. Elena Agert Elena Agert skriver:

    Var också ute igår för första gången på en evighet – tror det var nästan två år sen senast. Åååh vad jag har saknat det! Grattis till dig som är igång igen; nu kommer våren och allt hopp har återvänt – nu kör vi!

    // E

  3. Jenny Brolin Jenny Brolin skriver:

    Jag önskar att jag kommit igång med träningen snabbare än vad jag gjorde. Hela första året gick utan att jag tränade.

    Visserligen promenerade jag så mycket som 1-2 timmar om dagen i början och gravidkilona försvann ganska snabb, och det var nog det som gjorde jag inte insåg behovet av riktig träning för jag såg ju bara att jag kom i de gamla jeansen igen.

    Så nu sitter jag här ett år senare och jobbar med att få till rygg- och magmusklerna igen, innan det förhoppningsvis är dags för ett syskon. Jag yogar, och där är det mycket plankan i alla fall, och en del båten och jag märker att det ger effekt. Jag har inget behov av en helt platt mage, men det skulle vara trevligt att inte se ut som fjärde månaden efter en god middag.

    Blir det en graviditet till så blir det mamma-barnträning helt klart!

  4. Natasha skriver:

    Tack för inlägget!

  5. Elena Agert Elena Agert skriver:

    Jenny – jag känner igen mig! Jag ökar på träningsmängd och intensitet först nu, när J är 15 månader. Har varken orkat eller känt motivation tidigare, för jag kom ju också i jeansen… Men magen. Den är ju lite fluffig, om man säger så:-)) Plankan ska bli min räddning, det har jag bestämt mig för!

    Natascha – tack själv för att du tar dig tid att skriva och ge feedback! Hoppas du känner dig inspirerad!