Annons
Annons

Bli kvitt sötsuget – idag eller för alltid

Visst hade det varit skönt om det fanns några mirakelmetoder för att bemästra sötsuget de dagar det slår till med full kraft? Åtminstone de dagar då man faktiskt inte vill ge efter för sin längtan. För visst måste man få äta en nybakt kanelbulle eller två ibland, men det är ju aldrig dom som påverkar vår vikt, vår hälsa och vårt humör, eller hur? Det är allt det som åker in i munnen alla andra dagar än ”ibland” tillfällena som påverkar helheten. Och då kan det finnas stora fördelar med att faktiskt försöka sig på att styra över intaget själv! Beroende på hur beroende du är, hur mycket sockerarter du faktiskt får i dig dagligdags och hur ditt emotionella ätmönster ser ut så är det naturligtvis olika svårt att komma tillrätta med ett väl ivrigt grävande i godispåsen, men knepen funkar för alla – man får bara jobba olika hårt för att uppnå resultat.

1) Byt mjölkchoklad mot mörk choklad och några sötmandlar. Den höga kakaohalten och beskan i chokladen, kombinerat med fettet från nötterna balanserar belöningskicken i hjärnan och gör dig nöjd, snarare än den sockerstinna mjölkchokladen som får dig att sluka rubbet för att sen leta desperat efter mer… Socker ökar hungersignalerna i hjärnan, fett minskar dem. Enkel kunskap, svårare att praktisera utan övning.

2) Motionera. Och hur klämkäckt lät inte det? Jag vet. Men faktum är att det funkar. Gör en deal med dig själv – testa minst 30 minuters högintensiv träning nästa gång sötsuget slår till. Tips; ladda ner en app med bra hemträningsprogram så behöver du inte kasta dig iväg till gymmet mitt i fredagsmyset. Till exempel Nike och Casall har bra och kostnadsfria appar! OM det inte hjälper går du tillbaka till tips 1.

3) Ät mat. Vanlig mat, gärna med mycket högkvalitativt protein, fett och grönsaker men sparsamt med kolhydrater i form av ris och pasta. Äter du en väl sammansatt måltid blir du mätt och nöjd. Sötsuget efteråt är snarare ett invant mönster än ett reellt behov. Bryt det med steg 2. Eller 1. Eller – ja, det finns mer att göra, så det får nog bli en fortsättning på lektionen. Lycka till!

Det här inlägget postades i bra att veta, hälsa, inspiration, lifestyle, tips, träning. Bokmärk permalänken.

Ett svar till Bli kvitt sötsuget – idag eller för alltid

  1. Håller framför allt med om trean – inte minst gällande att sötsug är ett invant beteende. Som går att bryta! Dags att sluta tjata om att sockersug hänger med sen stenålderns svårighet i att få tag på energi blablabla – för vi behöver verkligen inte falla offer för såna känslor i dag. Vi som kan få mat precis när helst vi vill.