Annons
Annons
Ekonomi / Ekonomi / Ekosajt byter namn för att attrahera fler

Ekosajt byter namn för att attrahera fler

Ekosajt byter namn för att attrahera fler

Mikael Frickfors delägare Galleria180Namn: Mikael Frickfors
Ålder: 45år
Bor: i Partille
Befattning:
Delägare och marknadsansvarig i CAREVO projekt och utveckling.

Gör:
Jag arbetar med försäljning och affärsutveckling i flera olika projekt varav Galleria180 är ett av dem.

Hemsida:
www.Galleria180.se

Hitta Galleria180 på FACEBOOK

Nya logon

Efter två år byter konsumentguiden Ecoshopping.se namn och utökar sin verksamhet. Mikael Frickfors är en av initiativtagarna till sajten och berättar mer om hur förbättringarna på sajten gynnar dig som besökare.

Hur länge har ni drivit Ecoshopping/ Galleria180?
– Vi startade ecoShopping.se den 18 augusti 2008 med en stor kickoff på Hotell Gothia Towers i Göteborg.  Den 30 september 2010 bytte vi namn på verksamheten till Galleria180.

Vem äger sajten Galleria180?
– Företaget CAREVO Projekt & Utveckling äger gallerian och alla rättigheter.

"Produkterna på sajten underlättar vardagen"

Varför byter ni namn på ett framgångsrikt koncept?
– Genom att ta bort ordet ”eco” i namnet öppnar vi upp för besökare som inte ser sig som ekomänniskor och därför inte besöker en verksamhet med eko som förtecken. Genom namnändringen kommer vi att få fler konsumenter att besöka sidan och bli inspirerade av utbudet. Det finns varor och tjänster i gallerian som underlättar vardagen och tillfredsställer behov i alla hushåll.

Varför valde ni namnet Galleria180?
– Galleria för att det beskriver vad det är. En plats där besökaren hittar en massa butiker .
Eftersom vi arbetar med att inspirera besökarna till att se möjligheterna i de breda utbudet så betyder 180 att om man vänder sig om där man står (180 grader ) så upptäcker man nya saker.
Grundtanken när vi startade sidan var att det var svårt och tog tid att hitta ekoprodukter. Så 180 betyder också att nu kan man gå in i gallerian och snabbt ”köra i 180” hitta rätt prylar.

Hur kommer ni marknadsföra namnbytet?
– Genom pressmeddelanden, riktad marknadsföring mot utvalda målgrupper och i de nätverk vi har byggt upp. Vi kommer under oktober månad att få in en ny medarbetare som skall arbeta helt med marknadskommunikationen.

"Allt som är sökbart på sidan är ekologiskt/miljömärkt"

Vilka kriterier måste företag som finns på sajten uppfylla?
– Alla områden har olika kriterier men vi har etablerade nationella och internationella miljö- och rättvisemärkningar som utgångspunkt. Ibland är det nationell samt lag/nationella regler som styr. T.ex. när det gäller vad som är en miljöbil.

I de områden där det inte finns någon märkning skall verksamheten ha infört ett etablerat miljöledningssystem. I övrigt så bedömer vi om produkten/ tjänsten är miljösmart/ klimatsmart. T.ex. när det gäller second hand och begagnat eller om produkten är producerad av spillmaterial från annan produktion.

Hur många företag är listade hos er?
– Det finns i dagsläget över 1700 besökspunkter i Konsument delen och 1300 i företagsdelen. Den största andelen är webbutiker för konsumenter. Men även myndigheter, organisationer, myndigheter, institut, fysiska butiker, caféer, restauranger, importörer, grossister, konsulter mm.

Vilka förbättringar kan besökaren förvänta sig i det nya konceptet?
– Presentationen av varje verksamhet tydligare. Det går nu att sortera företagen i varje kategori efter ort eller efter miljömärkning.
Vi har en träffsäkrare sökruta. Man behöver inte skiva eko eller ekologiskt framför det man söker för allt som är sökbart på sidan är ekologiskt/miljömärkt.
Vi har startat en ny sida speciellt framtagen för att hjälpa företagare, chefer och inköpare i att starta eller utveckla miljöarbetet i verksamheten. Den heter Galleria180.se/foretag. Där kan besökaren kan läsa de senast publicerade relaterade artiklar direkt i företagsregistret.
Sedan kan man välja att läsa alla publicerade artiklar inom sitt speciella intresseområde.

Slutligen, hur många besökare har ni idag?
– Varje månad besöker ca 7000 läsare sajten varav 6000 är så kallade unika besök.

Av: Edit Künstlicher

 

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy