Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 107

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 644

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 645

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d30197/public_html/components/libraries/cmslib/spframework.php on line 653
Global storsatsning på grönare butiker
Annons
Annons
Ekonomi / Ekonomi / Global storsatsning på grönare butiker

Global storsatsning på grönare butiker

Global storsatsning på grönare butiker
Led-belysning, solceller och elbilsladdare. Nu har miljötrenden nått 7-Eleven. Den första gröna butiken är klar – lämpligt nog i Kyoto, platsen för det första globala miljöavtalet, Kyotoprotokollet.

7-Eleven är en franchisekedja, vilket betyder att varje butiksinnehavare hyr ett 7-Elevenkoncept till sin butik, alltifrån skylten på fasaden till hur varorna ska exponeras.

7-Eleven, som ägs av Seven & Holdings i Japan, har sedan 2008 genomfört olika energisparåtgärder i sina butiker, men Kyotobutiken är den första i världen som kombinerar alla tidigare insatser, plus att man också bygger laddare till elbilar utanför butiken.

Butiken i Kyoto är modell för 7-Eleven-kedjans satsning på sin nya gröna profil. Det är den första av 100 miljövänliga butiker i Japan, som ska vara klara i slutet av februari. Därefter går projektet vidare och de närmaste åren ska ytterligare ett hundratal japanska närbutiker om året ha ställt om sin elförbrukning.

"30 procent dyrare att bygga Eko-7-Eleven"

Med den här takten skulle det ändå ta mer än ett halvt sekel innan alla 7-Elevenbutiker i Japan kan kalla sig ”gröna”. Men så lång tid ska det inte behöva ta, enligt företaget. Eftersom butikerna kommer att kunna sänka sina elkostnader kraftigt blir det en morot för att öka takten.

Det främsta hindret för att fler butiker ska få en grön profil är kostnaden. Det är omkring 30 procent dyrare att bygga en Eko-7-Eleven än en traditionell butik. Men Hiroshige Ozasa, som driver ekobutiken i Kyoto, lät sig inte avskräckas av de högre kostnaderna.

– Miljöfrågor engagerar människor i Japan, säger han. Jag är stolt över att min butik blev den första i Japan, och världen, att få en grön profil, säger han till New York Times.

Vad säger kunderna? Faktum är att ljuset från lysdioderna är något svagare än den traditionella belysningen.

– Det är lite för mörkt, tycker Mikihiko Tsuji i Kyoto.

Medan andra tycker att fördelarna överväger.

– Jag har hört ordet ”eko” på tv en hel del, och jag tycker det är bra att 7-Eleven tar sitt ansvar, säger Naoko Okada. Det borde de göra i alla sina butiker.

Globala satsningar
Arbetet med att miljöanpassa butikerna pågår på flera håll. I Taiwan har man nyligen byggt en modellbutik, som liknar den i Japan. I Malaysia, Filippinerna och Hongkong testar man lysdioder i butikerna och förra året öppnade 7-Eleven USA sin första gröna butik i Deland, Florida.

Redan tidigare hade amerikanska butiksjättar som Wal-Mart, Whole Foods Market och Kohl´s gått över till solernergi. Även europeiska butikskedjor inser värdet av att visa en grön profil. I Frankrike har Casino och Castorama gått över till solenergi, liksom Delhaize i Belgien och Tesco i Storbritannien.

Källa: New York Times

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy