Annons
Annons
Ekonomi / Ekonomi / Påverka genom att betygsätta varumärken

Påverka genom att betygsätta varumärken

Caresumers grundare Caresumers grundare
Påverka genom att betygsätta varumärken

Caresumers.se är en ny community där du som konsument kan tycka till och påverka genom att betygsätta, tagga och diskutera varumärken.

Caresumers
Startår: 2009
Syfte: Att skapa en mötesplats för oss som bryr oss om vilka organisationer vi stödjer och vilka produkter vi använder.

Mål: Att alla ska se caresumers.se som den självklara mötesplatsen för att diskutera, värdera och ge och ta information om varumärken.

Anna Engström delägare CaresumersNamn: Anna Engström

Ålder: 26

Gör: Frilansande projekt- och processledare samt delägare i Caresumers AB

Vilket är favorit resmålet i Sverige? Svårt, det står mellan västkusten, Gotland och min sommarstuga i Kvicksund vid Mälaren.

Christoffer Nolgren delägare CaresumersNamn: Kristoffer Nolgren

Ålder: 23

Gör: Frilansande IT-strateg samt delägare i Caresumers AB

Vilket är favorit resmålet i Sverige? Åre

Vi gillar tanken på att kunna påverka utbudet genom vår konsumtion och träffade Kristoffer Nolgren och Anna Engström, grundarna till Caresumers.se och frågade om hur de ser på hållbar konsumtion och schyssta varumärken.

Berätta om bakgrunden till varför ni startade Caresumers?
– Vi tror att det är viktig att man som konsument tar sitt ansvar och gör aktiva val i sin konsumtion.  Nästan alla av oss konsumerar varje dag, det är ett viktigt sätt att påverka samhället. Vi är många som konsumerar, om vi bryr oss om hur vi gör det kan vi påverka vårt samhälle dagligen. Vi ville skapa en plats för caring consumers, Caresumers, att mötas på och dela sina tankar och åsikter med varandra.  Det behöver inte vara svårare än så. Vi vill också påverka företag och organisation och få dem att inse att de måste lyssna på sina konsumenter.

Hur hoppas ni kunna påverka konsumenter att handla med schyssta varumärken?
–Vi har skapat en plats där konsumtion och varumärken kan diskuteras. Vi vill att konsumenter ska mötas och utbyta erfarenheter blandat med inspel från oss i bloggen. Men grundtanken är att det är konsumenter som möts, inte att vi talar om vad som är bra och dåligt. Med de nya medierna är alla konsumenter potentiella recensenter, vi har skapat en plats för detta att äga rum.

Vilka egenskaper besitter ett bra varumärke idag?
–Det absolut allra viktigaste är att inse att kunderna alltid är i centrum och att det är allt värt att lyssna på dem. Det är oerhört viktigt för företag att skapa relationer med sina konsumenter för att de ska bli lojala. Det är viktigt att tänka tvåvägskommunikation, inte enbart trycka på kunder budskap och kampanjer utan lyssna på vad de faktiskt efterfrågar. Det är också viktigt att konsumenterna märker att ett företag arbetar aktivt för att göra en skillnad och tar sitt ansvar i samhället.  

Utifrån de svaren ni fått genom användarnas svar, finns det något varumärke som förvånat er ligga bra till eller som fått extra mycket ris? Varför?
– Ett varumärke som ligger i topp 5 är IKEA. Det har dock pratas mycket om dåliga produktionsförhållanden samt att designers aldrig får ersättning i relation till hur mycket produkten säljer utan istället en mindre summa.

Vilka frågor bör konsumenter ställa sig när de handlar?
– Det som framför allt är viktigt att fråga sig själv är om det man köper är nödvändigt och varför man vill köpa det. Man ska känna att man vet varför man köper något och att man kan stå bakom vad varumärket står för och hur produkten produceras.

Har ni något exempel på varumärke som föregår med gott exempel?
Saltå Kvarn är ett varumärke som sedan starten har haft en lojal kundkrets. De har växt mycket på senaste tiden, men helt utan reklamkampanjer och lågpriserbjudanden. De jobbar idag aktivt med sociala medier för att hålla sina konsumenter nära sig och höra vad de säger. 

Vad innebär grön livsstil för er personligen?
Att vid varje köptillfälle fundera över vilken påverkan min konsumtion har på världen. Att alltid göra det jag kan, välja så rätt jag kan för att påverka i rätt riktning.

Vilken är er favorit på ekohyllan?
Saltå Kvarn av anledningen att jag känner att de verkligen är helt transparenta med hur de arbetar samt att jag har haft förmånen att besöka dem och titta på hur de arbetar. En sådan sak som att alla bröd de säljer har blivit rörd av en mänsklig hand och inte är gjort i maskiner är ett bra exempel på vad som är viktigt för mig. En annan sak som de gjort är att de eftersom de kräver att deras bönder ska ha djur också har börjat sälja kött för att stödja dem fullt ut är också ett exempel. Att de vårda sina producenter.  

Av: Edit Künstlicher
Foto: LivingGreen

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy