Annons
Annons
Hälsokrönikan / Att lösgöra tid kan vara steget mot ett hälsosammare liv.

Att lösgöra tid kan vara steget mot ett hälsosammare liv.

Hälsokrönikan om att frigöra tid Hälsokrönikan om att frigöra tid

Ett hälsosammare liv börjar med tid

Namn: Emilia Arvidsson
Ålder: 31 år
Bor: förort till Stockholm
Gör: frilansskribent och matinspiratör
Motto: älska din nästa!
Favorit på ekohyllan: ICAs ekojuice, med tranbär och äpple

Hälsokrönikan publiceras i samarbete med
livskick_webblogga_150x47

Bodil-om-tid

Boktips: 10 tankar om tid (Bodil Jönsson, Brombergs bokförlag, 2002)

Hur kloka är vi egentligen – i konkret handling? För prata det kan vi –  om hur vi ska stressa mindre och hur mycket träning som ska fylla vår fritid. Eller inte.

Och där är den negativa spiralen igång. För vi vet att allt vi inte gör, det ger oss dåligt samvete. Det gnager. Det tär. Så vi pratar vidare.

Vår uppfattning om tiden idag är en aning snedvriden. Vi vill så mycket, men hinner inte. Det är den ständiga kampen mot klockan. Hur ofta tänker vi inte och visar på det som faktiskt är glasklart – att vi inte har hur mycket tid som helst. Men VAD kan vi då göra för att kunna GÖRA (i handling) det vi faktiskt vill?

Hur kommer det sig att vi gör de sakerna vi måste, före sakerna vi vill? Ja, kanske inte är så konstigt egentligen. Måste-sakerna är alltid prioriterade, medan vill-sakerna hamnar i skymundan, på en stor hög av en mängd andra vill-saker. Jag tänker därför uppmärksamma dig på något som skulle kunna ge dig mer tid till alla de där vill-sakerna som du samlat på hög.

Först och främst – veckan har sju dagar, 168 timmar och det är den faktiska tid vi har att disponera. Vi fyller den med jobb, familj, sovtid och annat.

Om du vill börja med en ny aktivitet, kanske träning, så är ekvationen enkel. Om du inte redan har tid över för träning (nej, jag trodde väl det) krävs det att du lösgör tid från något annat.

Att lösgöra tid innebär en aktiv handling mot det som idag skapar dig och ditt liv. Att tänka tanken ”nu lösgör jag tid för att jag vill träna två gånger i veckan” gör dock att du ställer om. Sitter du mycket framför datorn?

Är du en frekvent Facebook-are, blir det en halvtimme om dagen kanske? Vips – det är 3,5 timme i veckan som du kan nalla lite ifrån. Kanske för att köra det där träningsprogrammet du läste om i tidningen en timme, två gånger per vecka?

Då kan du dessutom förgylla din statusrad med: Jag har lösgjort tid från Facebook – och kom i form på köpet!

Av: Emilia Arvidsson
Foto: Livskick.nu

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy