Annons
Annons
Hälsokrönikan / Ta ett djupt andetag och lär dig leva i nuet

Ta ett djupt andetag och lär dig leva i nuet

nuet-520nuet-340Johannas bästa tips när stressen tar över

johanna_frilagd_640

Namn: Johanna Arogén
Ålder: 32 år
Bor: Oxelösund
Gör: Chefredaktör
Motto: Våga!

Publiceras i samarbete med:livskick_webb_160

Känner du stressen ta över ibland? Eller är det till och med så att stressen har överhanden för det mesta? Då är det dags att du lär dig stanna upp, andas och fokusera på just nu.

Många av oss lever under konstant press från olika håll, vilket påverkar vår hälsa. Att det är vanligt med stress och stressrelaterade besvär hos kvinnor är inget nytt - men varför gör vi då inget åt det? Vi fortsätter köra på som vi brukar och tänker kanske inte så mycket på att stressen finns där. Vi vänjer oss vid den.

Stressen blir bara uppenbar när den tar över; du får svårt att andas, äta eller fokusera på det du ska göra. Då är det viktigt att du kan hantera situationen. Säg till exempel att du har en händelse som du är nervös inför. Det kan vara ett viktigt möte, en deadline, en konfrontation eller en föreläsning. Du har svårt att tänka klart, andningen är snabb och du kanske har ont i magen. Du är stressad.

Prova dessa tips:

  1. Fokusera på andningen. Se till att den lugnar sig. Tänk på varje andetag: In, ut, in, ut. När du fixar detta kan du gå vidare på steg två.
  2. Fäst ögonen på ett objekt du har framför dig. Är du på ett café kanske det är kaffekoppen, eller om du är på ett möte kan du fixera blicken på en penna. Tvinga dig själv att bara se detta objekt och inget annat. Tänk på dess form, färg och vad den innebär. Låt objektet få hela din uppmärksamhet och tvinga tankarna att inte vandra utanför.
  3. När du klarat steg två kan du vidga vyn lite. Återigen - är du på ett café kan du fokusera på ditt sällskap, till exempel, om sällskapet är någon du mår bra av. Annars kan du känna in miljön eller något annat i närheten. Är du på ett möte kan du välja att se de personer i rummet som ger dig en positiv känsla. Allt annat tvingar du bort. 
  4. När du hanterar andningen och fokuset på omgivningen låter du tankarna inte fara längre bort än här och nu. Här och nu är alltså rummet du befinner dig i, eller utvalda komponenter - men inte längre bort än så. Vad du ska göra efteråt spelar ingen roll, hur jobbigt det än är. Här och nu är du bara med din vän på ett café, inget annat.
  5. När det är dags för den jobbiga uppgiften använder du samma teknik, men fokuserar enbart på det du ska göra, och fixerar tankarna på det. Tänk inte på de som sitter och lyssnar, eller vad en eventuell mottagare kanske tycker eller tänker. Du är här och nu.

 

Lite stress är bra, och att känna stress i en jobbig situation är nästan oundvikligt. Däremot är det inte hälsosamt att känna sig stressad utanför dessa situationer. Försök hålla stressen utanför ditt privatliv, framför allt. Släpp kraven vid dörren när du går hem från jobbet.

Mina tips för en långsiktig stresshantering - att bli bättre på att leva i nuet:

  • Ta promenader, utan tidspress eller krav. Bara njut av luften.
  • Prova yoga. Även bara yoga utan meditation hjälper.
  • Skriv varje dag ner i ett anteckningsblock vad som är jobbigt och öva på att släppa problemen när du stängt igen blocket.
  • Vid varje stressfull situation - öva på att hantera andning och fokus.
  • All form av motion förbättrar blodcirkulationen och matsmältningen, vilket hjälper kroppen hantera stresshormoner. Gör vad du tycker är roligt!

Text och foto: Johanna Arogén

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy