Annons
Annons
LivingGreen Award / Gro Play vann LivingGreen Award 2012

Gro Play vann LivingGreen Award 2012

340_fotociccifeinstein_4_web520_fotociccifeinstein_4_webGro Play vinnare av LivingGreen Award 2012

Miljöpriset LivingGreen Award delas årligen ut till en person eller organisation som gör det lättare för allmänheten att göra gröna val i vardagen.

2011 fick designern Gudrun Sjödén priset

Årets finalister till priset var:

  • Salviderm
  • Sofia Hedström
  • Naturskyddsföreningen
  • GroPlay
  • Ekoturistföreningen

Under måndagskvällen tog Patricia Rawecka emot priset LivingGreen Award 2012. Priset instiftades förra året med målet att lyfta fram positiva förebilder som gör det lätt för LivingGreens läsare att välja rätt. Av fem nominerade röstades Gro Play under mars månad fram som årets vinnare.

 

Grattis, Patricia! Hur känns det att LivingGreens läsare har röstat fram ditt företag som vinnare?

- Helt galet. Vi hade ju jättetufft motstånd, särskilt Naturskyddsföreningens kampanj. Den gillar jag själv väldigt mycket. Det känns kul att både en jury och en mängd läsare har valt ut Gro Play som ett företag som gör det lätt för människor att välja rätt. Kul att det finns fler som gillar vår idé med att genom barns lek inspirera nästa generation till att göra mer hållbara val.

Hur formades idén för Gro Play? Vad inspirerade dig?

- Idén till Gro föddes när jag pluggade design i Hong Kong. Det som inspirerat mig är tomrummet jag identifierat; jag saknar leksaker som både är ekologiska, pedagogiska och kommerciella. Oftast är leksaker endast ett av dessa. En annan sak som inspirerat och utmanat är att miljödiskussionen idag har blivit rätt så tjatig. Det handlar oftast om att vuxna ska göra mer hållbara val. Men dessa val förknippas alldeles för ofta av många med uppoffringar och extra arbete. När man är vuxen har man redan invanda mönster, vilka kan vara svåra att bryta.

Jag är själv en väldigt barnslig person och genom att jobba med leksaker och barn så blir det här med miljö inte lika "jobbigt". Jag kom fram till att för att minska den negativa påverkan på miljön från leksaker på ett mer kraftfullt och långsiktigt sätt, bör man fokusera på fler saker än bara schysst material och att välja nära tillverkningsland. Vi på Gro Play tror att eko-leksaker dessutom måste ge barn vad de gillar och vill ha, och samtidigt lära dem något om vårt ansvar för miljön. Kunnande och genuin omtanke och förståelsen för vår roll och vårt ansvar för miljön är något som lever längre än själva leksakerna.

Berätta om appen, som laddats ner över 25 000 gånger – vad gjorde att blev den så populär?

- Antagligen för att den uppskattas lika mycket av både föräldrar och barn. Den är enkel, skapar diskussion kring vad som är skadligt respektive bra för miljön och berör saker som barn känner igen. Vi släppte appen Elins Memo för exakt ett år sedan som en beta-version. Jag stod för all design och en student programmerade den åt oss. Vi hade inte förväntat oss att få så otroligt god respons som vi fått. Av de idag 29 000 nedladdningarna så har 95 % gjorts i Sverige eftersom spelet är på svenska. Just nu sitter vi och gör en ny version av spelet med samma fina grundidé, men skillnaden är att den blir språkoberoende och med helt fantastikt magisk grafik!

Vad händer inom den närmaste framtiden för dig och Gro Play?

- Vi har flera digitala spelidéer på gång och första steget är att släppa en ny rejäl uppiffad version av Elins Memo till iPad, iPhone och Android. Den blir språkoberoende så den passar en global marknad, får ny helt fantastisk grafik och får fler spännande banor. Om ett år startar vi ett jättecoolt nationellt samarbete med ett stort svenskt företag, som vi tyvärr inte kan avslöja ännu. Vad gäller de fysiska produkterna så fick vårt sällskapsspel Sopberget jättefina betyg av både Aftonbladet och Svenska Dagbladet, och det hoppas vi också våra kommande spel får.

Av: Johanna Arogén, johanna.arogen@livinggreen.se

Foto: Cicci Feinstein