Annons
Annons
Motor / ”Bästa miljöbil” motverkar skärpta miljömål

”Bästa miljöbil” motverkar skärpta miljömål

Foto: http://films.vwdarkside.com/enFoto: Greenpeace.org”Bästa miljöbil” motverkar skärpta miljömål

martina-kruger-greenpeaceMartina Krüger
Ansvarig för klimat och energifrågor på Greenpeace i Norden

mattias-goldmann-gröna bilister

Mattias Goldmann
Gröna Bilister

 

Greenpeace är starkt kritiskt mot att Volkswagen bedriver stenhård lobbyverksamhet för att förhindra skärpt miljölagstiftning. Samtidigt har Volkswagen två år i rad valts ut av Gröna bilister som "miljöbästa bil". Hur går det ihop?

Greenpeace har utlyst en tävling bland amatörfilmare att göra filmer på temat Volkswagen och miljö. Bidragen har strömmat in och du kan rösta fram din favorit här.

Martina Krüger, ansvarig för klimat och energifrågor i Greenpeace Norden är glatt överraskad över den starka responsen på den kampanj Greenpeace har bedrivit mot VW:s agerande. Här svarar hon på LivingGreens frågor.

Många bilmärken jobbar på att ha en grön image, vad skiljer VW från andra tillverkare med fossila bränslen?
– VW har som mål att vara den största biltillverkaren 2018 och de är hårda i sin lobbyingverksamhet mot miljölagstiftning. VW påstår att miljölagarna skulle leda till att Europa avindustrialiserades. Vi för diskussioner med fler tillverkare, men det är enbart VW som har stängt dörren.

VW motsätter sig att sätta nya utsläppsmål inför 2020 vilket
skulle hjälper att minska EU's utsläpp äv växthusgaser med minst 30% totalt till 2020.  Samma mål som stöds av länder som Danmark, England, Sverige, Portugal och Grekland tillsammans med 100 multinationella företag som tex. Unilever, IKEA och Google.

Bilindustri  Lagstiftningen lägger fast hur mycket den genomsnittliga flottan får förbruka per år och ställer krav till år 2015. Detta ska nu förlängas till 2020. Bilindustrin har tidigare försökt att få standarden att gäller på frivillig basis och  deras passivitet  därefter har urvattnat målen. Nu är det bindande mål som gäller.

Hur går kampanjen?
Vi är överraskade över responsen. 400 000 personer runt om i världen engagerade sig i jedi-kampanjen när den lanserades. Flera av dem har gjort egna filmer i samma tema som vår ”fejkade” VW-reklamfilm. Nu kan man gå in på vår kampanjsida, se alla filmer vi fått in och rösta på sin favorit.

På vilket sätt menar du att konsumenterna blir vilseledda av VW?
– Om företag skyltar med att de är gröna och bakom kulisserna jobbar emot miljömål tycker vi att konsumenter ska veta detta. Jag vill klargöra att vi inte säger att du inte ska köpa VW utan ta upp frågan och ställa krav som konsument. På vår kampanjsida kan man skicka ett brev till Volkswagen.

Försvårar inte det processen med negativa filmer och Jedi-kampanjen?
– Det Volkswagen gör med sin lobbyingverksamhet skadar inte bara deras varumärke utan hela den globala miljön. Självklart är de är måna om sitt varumärke, men vi har valt att inte censurera några av de filmer som kommit in i tävlingen.


VW bilmodeller har fått föreningen Gröna Bilisters utmärkelse ”miljöbästa bil” två år i rad. Hur ser ni på det?
– Det som vi gör är ingen kritik mot Gröna Bilister. De tittar på enskilda bilmodeller. Vi tittar på hela flottan.


Betyder det att VW Bluemotion inte är en grön satsning? Är det en bluff?
– Nej, det är ingen bluff. Det vi vill är att hela flottan ska ha som mål att kunna erbjuda Bluemotion.

Vad kan konsumenten göra?
– Köp bil efter bästa bilen i klassen. Det finns bra konsumentguider att gå efter.
Välj den modellen med minsta motorkraften. Skriv brev och påverka politiker på kommunal och riksdagsnivå.

Vilken typ av drivmedel ser GreenPeace som framtidens alternativ?
– Vi ser inte ett alternativ utan en kombination av biogas, el, hybrid, lite etanol och sedan kommer nog ett till nytt alternativ på marknaden. På kort sikt är diesel är snålt men fossila bränslens dagar är räknade.

Även Mattias Goldmann, Gröna bilister, anser att WV:s arbete mot skärpta klimatmål är skamligt.

Ni på Gröna bilister har de senaste två åren valt att lyfta fram VW som "miljöbästa bil". Hur ställer ni er till Greenpeace kampanj?

– Varje år samlar Gröna Bilister gräddan av motorjournalister, miljöchefer, pensionärer och barnfamiljer som får utse Miljöbästa Bil. Tre år i rad har de utsett biogasversionen av VW Passat. Det är ett bra val; biogas minskar klimatpåverkan med ungefär 85 procent jämfört med bensin och diesel. Passaten är en av få gasbilar där bagageutrymmet är intakt och prestanda är så god att ingen har någon ursäkt att välja en annan version. Personligen tror jag att en elbil vinner nästa år - men det avgör juryn, inte vi.

Volkswagen ska också ha beröm för hur de i tre år tävlat med biogas och därmed bidragit till att omprofilera drivmedlet, vilket är helt nödvändigt om vi ska få fler att lämna de fossila drivmedlen. Däremot är det lobbyarbete deras huvudkontor bedrivit emot skärpta klimatmål för bilindustrin skamligt och pinsamt. Det är skönt och viktigt att miljörörelsen - dit ett bilföretag aldrig kan höra - avslöjat dem och sett till att deras förslag inte förverkligats.

Den som kör sin bil på biogas gör en stor miljöinsats jämfört med att köra på bensin och diesel, oavsett vad moderbolaget driver för kampanjer.

Vad tycker du att vi som konsumenter kan göra för att påverka biltillverkare att jobba snabbare och snacka mindre?

– Biltillverkare styrs av konsumenten; ju fler som gör klimatsmarta val, desto snabbare ställer bilindustrin om i den riktningen - och slutar spjärna emot med idiotiska lobbykampanjer. Därtill är det bra att man låter "sitt" bilmärke få veta vad man tycker om deras agerande - VW-ägare kan mejla informationschefen i Sverige, marcus.thomasfolk@volkswagen.se och berätta hur mycket man gillar biogassatsningen och hur mycket man ogillar lobbyarbetet för sänkta klimatmål.

Av: Edit Künstlicher
Foto: Greenpeace.org/ Gröna bilister

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre | större

security code
Skriv bokstäverna ovan i textrutan nedanför


busy